Han(nes) behåller vi!

Som många redan vet så har våran son äntligen anlänt och 5 dagar tidigt dessutom. Det är helt fantastiskt hur en människa kan bli till och så perfekt i både mina och Rikards ögon. Det är väl våran uppgift som föräldrar att tycka så. Men han är bara så fin!

Hannes är alltså född den 15/2, kl 01.22. Barnmorskan mätte honom till 50 cm lång och en vikt på 3655g. Vi åkte in nån gång efter 19.00 på alla hjärtans dag efter att jag börjat få värkar som vi tyckte var ganska så regelbundna.

Ca 6 minuters mellanrum och som varade i ca 1,5 minut. Både jag och Rikard var inställda på att bli hemskickade så när barnmorskan sa att jag var öppen 3 cm och att det skulle komma ett barn under natten vart vi väldigt förvånade.

   


Jag fick badkarsrummet, men jag hann aldrig använda det. Det hade såklart varit väldigt skönt. Kanske nästa gång. Nog för att jag sa till Rikard innan förlossningen var över att det inte skulle bli några fler barn, men det är sjukt så snabbt man ändrar sig.

Folk har frågat mig om förlossningen var som jag hade förväntat mig. Men jag tror inte att jag hade så mycket förväntningar eftersom att jag aldrig tidigare upplevt det och att det då blir så svårt att föreställa sig nånting.

Med faciet i hand så tycker jag nog att det var helt ok ändå.Tog ju inte så lång tid. Ca 6 timmar. Då krystvärkarna kom igång kände jag vid nåt tillfälle att nu kliver jag upp från sängen och går härifrån.

Tyckte att hur mycket jag än tog i så hände det ingenting. Barnmorskan höll på att tjata om att barnets huvud var så nära att ta sig förbi kröken. Ont som satan tog det, men den smärtan glömmer man konstigt nog så fort man får upp det lilla livet på brösten.

   


Ut kom han ju till slut!! Tog i så mycket att jag sprängde en massa små blodkärl i ansiket. Såg inte riktigt klok ut just efter, men dom försvann ganska fort. Det mesta var borta innan vi for hem.

Man blir lätt uttråkad av att vara på BB. Finns inte så mycket att göra. Och titta på sitt lilla underverk kan man ju lika gärna göra hemma. Så i tisdags packa vi väskan och åkte hem som en FAMILJ. Hur coolt är inte det ?!!



Den där babybluesn som folk pratar om har jag inte sett till. Kanske en liten då. I onsdags då Frida och Anna var här och hälsa på. Hannes vart hungrig precis när dom skulle åka hem så jag gick upp för att ge honom mat och just amningen har gått lite si så där. Han är så otroligt ivrig och får inte riktigt grepp om bröstvårtan.

Att jag då hörde att dom var kvar nere i hallen med Rikard och ett skrikade barn i famnen fick tårarna att rinna. Fick för mig att dom skulle tycka att jag är en dålig mamma som intekan få tyst på mitt eget barn.

Nu använder jag mig av en amningsnapp och det går hur bra som helst! Tack Johanna för den!

Annars så går det riktigt bra, man blir tryggare för varje dag som går. Synd att det bara är en vecka kvar innan Rikard ska tillbaks till jobbet. Tycker att det är så mysigt att få vara hemma hela familjen och Vilmer.

Vilmer är väldigt nyfiken på Hannes, men så försiktig så. Det kommer inte att bli nåt problem. Peppar peppar!

 


Idag har vi varit till Rikards faster i Blåfors och eftersom att det äntligen inte är -30 ute så tyckte jag att Vilmer gott kunde vara ute den stund vi skulle vara borta.

   
 

När bilen skulle backas ut ur garaget så for Vilmer upp i balkarna och Rikard fick hjälpa honom ner. Lika snabbt var han där uppe igen. Så vi lämna honom där.

Tänkte att han har ju varit upp och ner i träd förrut så det blir inga problem för honom att ta sig ner på egen hand.

Vem tror ni satt kvar på balken när vi kom hem om inte Vilmer.. då hade han suttit där närmare 3 timmar.

Kommentarer
Postat av: Jottan

Hejsan och grattis igen, han är för söt alltså!



Tänkte på det där med babyblues..

Jag känner igen ditt tänk där om att man vill vara perfekt och kunna allt direkt. Man synar sig själv som förälder och hittar massa fel. Man känner sig sliten mellan sitt barn och sina vänner eftersom man vill kunna ge alla så mycket uppmärksamhet som de förtjänar. Men känner att allt blir halvgjort.



Tänk på att ingen tycker mindre om dig bara för att du inte har tid med allt längre och att ingen på hela jorden kan ta bättre hand om Hannes än vad just du och Rikard kan. Föräldraskapet handlar inte så mycket om kunskap utan om kärlek och det finns inga tvivel om att du inte kommer att ge honom all kärlek i hela världen.

Föräldraskap handlar om att barn ska ha kul, resten fixar sig.



Jag var själv lite av ett nervvrak med Emil i början och blev nervös när han skrek och folk hörde det. Jag var till och med rädd att ta med honom på affären för tänk om han började skrika och jag inte visste hur jag skulle få honom glad igen :-).



Två tips är att om han är på dåligt humör så prova klä av honom allt ink blöjan och lägg honom på en filt eller ett täcke på golvet så brukar de bli lite förvånade och glada igen. Naket är tydligen kul.

Annars är värme också lugnande. Prova stoppa ner honom i overallen 5 min :-), de somnar för det mesta ;-).

2009-02-21 @ 19:56:43
URL: http://jottan.blogg.se/
Postat av: Anna O

Åh så himla gullig du är Jos! Jag hade aldrig en tanke på att Hannes fortfarande lät när vi for. Småbarn gör ju det och jag vet att det inte alltid är så lätt att trösta ledsna små bebbar. Det kan vara allt från hunger till magont till växtvärk. Hur ska man nånsin kunna veta vad som är rätt och riktigt egentligen? och vi for ju inte för att han var ledsen utan för att ni skulle få mata i fred och för att jag var tvungen att fara hem och fortsätta med mitt skolarbete (för jag hade glömt bort att vi skulle fara och hälsa på dig i onsdags så jag hade planerat in att plugga den kvällen men jag sköt undan det för chansen att få träffa er alla!)



Jag vet att du kommer lyckas suveränt med mammaskapet och Rickard likaså, fast med pappaskapet då =)

Jag tyckte bilden på dig i den vita rocken säger allt. Du står där, ska snart föda, har säkert ganska ont och ändå ser du så fin och glad ut =)



Sötaste finaste MamaJos!

2009-02-21 @ 22:03:31
URL: http://detmanintevet.blogg.se/
Postat av: Frida

Ha, ha, ha! Alltså, Vilmer..! Han är ju störtskön!



Åh, jag blev plötsligt så glad! För Seth är ju frisk nu, så nu kan vi hälsa på er! Typ snart får det bli! Jajamensan! Kände lite Hannes-längtan! Å så ska han få en present!



Vi hörs om det!

2009-02-23 @ 21:50:52
Postat av: Helene

Hej hej... tänkte bara säga GRATTIS!! =) till er jätte fina pojke.. hoppas ni har det jätte bra! Kram (theas helene) =)

2009-02-24 @ 11:12:12
Postat av: Thesso

Jättegrattis!!!

Kan bara instämma med Jottan ang hur man lätt känner sig när det är svårt att trösta.

Fick också några tårar när Theo skrek men som Jottan säger, ingen känner Hannes bättre än er! Glöm inte det!!!

(speciellt när bvc säger att man SKA göra si och MÅSTE göra så)

2009-02-25 @ 16:01:39
URL: http://thesso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0